Ha nemrég indult a webshopod, és /vagy csak szeretnéd a havi kiadásokat csökkenteni, megszüntetni a felesleges kiadást, a következő cikkünk neked szól.
Egy webáruház havi összköltsége, kiadása változó, és több összetevős.
Webáruház szoftver
Alapkiadásnak tekintendő a webáruház technikai hátterének fenntartása, ám mégsem ez a legmagasabb költség. Sokan hirtelen a nyílt forráskódú, ingyenes webáruház szoftvereket veszik alapnak, a legolcsóbbnak, ám ez csak az esetben igaz, ha rendelkezel megfelelő programozói tudással a telepítéshez, üzemeltetéshez. Ha ez nincs meg, alkalmaznod kell valakit, aki a programozói munkát elvégzi, rendszeresen, és így már nem is lesz annyira "baráti" ez a konstrukció.
A webshop szoftverre a legjobb költséghatékony megoldás a bérelhető webáruház konstrukció. Tervezhető havi díjjal jutsz hozzá egy folyamatosan karbantartott, és fejlődő webáruház motorhoz. Nincsenek rejtett költségei, mégis rendszeres a fejlődés. Ügyfélszolgálat segíti a munkádat, és nem utolsó sorban semmiféle programozói tudást nem igényel egy bérelhető webáruház szoftver. Magyarországon is több bérelhető webáruház létezik, ahol csomagajánlatok közül választva döntheted el, milyen funkcionalitással, és milyen havi díjjal szeretnéd a webshopodat üzemeltetni. A CorinWebshop rendszerében a piacon egyedülálló módon teljes mértékben saját magad alakíthatod ki a webáruházad funkcionalitását, és ez alapján alakul, változik a havi díjad. Ha szeretnél egy "prémium funkciót" akkor sem kell több ezer forintnyi költségnövekedéssel járó nagyobb csomagot választanod, a funkciót önállóan bekapcsolhatod, csupán a funkció nyilvános havi bérleti díja alapján fog növekedni a teljes havi díjad. "Annyit fizetsz, amennyit használsz" elv teljes mértékben érvényesül!
Weboldalunkon a tájékozódás, összehasonlítás megkönnyítése érdekében feltüntettünk néhány csomagajánlatot is, ám ezek valójában nem kötött csomagok, csak a piacon való könnyebb tájékozódást segítik.
Szállítás és egyéb logisztika
A megfelelő futárszolgálat kiválasztásával összességében igen sokat lehet spórolni. A futárszolgálatok esetén vitathatatlan, hogy a csomag szállítási díja igen fontos tényező, ám figyelembe kell venni a szimpátiát, megbízhatóságot, csomagkezelési módokat, azaz a szolgáltatás minőségét is. Gondolj csak bele, mennyi bosszúságot, időt felemészthet egy-egy esetlegesen rosszul kezelt csomag, vagy egy nem megfelelő módon viselkedő futár miatti reklamáció!?
A CorinWebshop rendszerében integrált futárszolgálatok közül a legnépszerűbbek - a vásárló körében is - a GLS, MPL és a Foxpost futárszolgálatok. Ár-érték arányban ezeket választva nem nagyon fogsz melléfogni. Fontosnak tartjuk, hogy a házhozszállítás mellett csomagautomatás átvételt is biztosíts a webshopodban - természetesen amennyiben a termékköröd ezt lehetővé teszi - hisz a vásárlók nagy része ezt részesíti előnyben.
Bankkártyás fizetés (és a tranzakciós díjak)
A bankkártyás fizetés lehetősége ma már szinte alapkövetelmény egy webáruháznál. Ne azzal akarj spórolni, hogy nem teszed lehetővé az online fizetést a vásárlóid számára. Vedd figyelembe azt is, hogy az utánvétes fizetés - a készpénz kezelés miatt - sok esetben drágább is a szolgáltatóknál. A bankkártyás fizetések esetében maga a fizetés a szolgáltató (bank) oldalán megy végbe, a vevők - és te is - teljes biztonságban vannak.
Nem titok, hogy az bankkártyás fizetést lehetővé tevő szolgáltatók tranzakciós díjjal dolgoznak. Azokban a rendszerekben nem érdemes gondolkodni, melyek 2% feletti tranzakciós díjjal szolgáltatnak. Sajnos a PayPal sem ideális ebből a szempontból, így csak akkor ajánljuk, ha a vevőid "megkövetelik" e lehetőséget.
A CorinWebshop rendszerben az integrált bankkártyás fizetési lehetőségek közül a SimplePay és a Barion a legnépszerűbbek. Őket követi például a Borgun, melyek szintén elfogadható költségszinten dolgoznak.
Webáruház marketing
Kétségtelen, hogy a legnagyobb költséggel a marketing jár. A marketinggel lehet a legtöbb pénzt - sajnos sokszor feleslegesen - elkölteni. Ez persze nem azt jelenti, hogy egyáltalán nem kell hirdetni. Sőt! A webáruházad hirdetése elengedhetetlen, csak jól kell csinálni. Időráfordítással magad is kitanulhatod, intézheted az online marketinget, ám kezdetbemn érdemes ügynökséget megbízni.
A költséghatékony hirdetések alapja a hirdetések eredményességének mérése. A jól választott célközönség esetén azoknak jelenik meg a hirdetésed, akiket megcélzol ezzel, és így nagyobb eséllyel lesz eredményes, azaz generál vásárlót a számodra, így a költség megtérül.
SEO - keresőoptimalizálás
Alacsonyabb kiadással jár, nagyobb marketing költséget lehet megtakarítani, ugyanis a sikeres SEO organikus találatokat eredményez a keresőkben, ez által hirdetés nélkül jutnak el a látogatók a webáruházadba.
A keresőoptimalizálás alapvetően három részből áll: technikai és onsite SEO-ból, valamint offsite SEO-ból. Az első kettő az, amit könnyedén saját magad is el tudsz végezni. A jó webáruházmotor eleve úgy épül fel, hogy a keresők hatékonyan fel tudják térképezni. Azonban a tartalmak optimális feltöltésével sokat haladhatsz előre. Legyenek beszédes termék és kategória nevek. Legyenek bőven szöveges tartalmak a webáruházadban (kategória szövegek, részletes termékleírások, blogcikkek, stb.), ugyanis a CorinWebshop rendszere ebből generálja a Meta adatokat, melyek egyébként az admin felületen külön megadhatók (generált adatok felülírhatók) mind termék, mind egyéb szöveges tartalmak, cikkek tekintetében.
Az oldal sebesség, azaz a pagespeed is fontos tényező SEO szempotból. Ha a webshop tartalmait nem megfeleően töltöd fel sokat ronthatsz az egyébként optimálsi sablonon. Ha túl nagy méretű képeket használsz, ha bepakolsz az oldaladba különféle külső scripteket, szinte borítékolható, hogy lassú lesz az oldalad.
Egyéb költségek
Természetesen webáruház estén is felmerülnek egyéb költségek is, amiken körültekintéssel spórolhatsz, optimalizálhatod a kiadásokat. Ilyen egyéb kölséget jelentenek például a számlázó programok, ügyviteli rendszerek, raktárkezelők, stb. Ezek a rendszerek általában önmagukban is nagyobb költséggel járnak, mint a webáruházmotor havidíja. Érdemes tehát körültekintően választani és meggyőződni arról, hogy valóban annyit hozzáad-e a működéshez a külső rendszer, mit amilyen költséggel jár. Természetesen az online rendszerek a legjobbak manapság, hiszen bárhonnan kezelhetőek, azonban ha valaki mindig egy számítógépről számláz, elképzelhető, hogy előfizetés helyett egy egyszeri licencdíjas számlázó is megteszi, bár mi az online programokat részesítjük előnyben. A CorinWebshop rendszerében integrált számlázó programokkal, ügyviteli rendszer integrációkkal rengeteg időt spórolsz meg, és egyszerűsíted a számlázási folyamatot, ügyvitelt.
Érdemes még megemlíteni az iroda, raktár bérleti díjak, alkalmazottak bérköltsége, stb. Ezekben nem tudunk tanácsot adni, de érdemes jól körüljárni, hogyan, mivel tudnád a kiadásokat csökkenteni.