Az elmúlt években egyre csak nőtt az e-kereskedelem szereplőinek száma, és bizony jogilag is egyre több követelménynek kell megfelelni. Fontos a jogilag is megfelelő tájékoztatás, mind a webshop termék kiszolgálás, mind az online fizetési, szállítási lehetőségek terén. Cikkünkkel segítünk, milyen jogi teendőid lehetnek webáruház indítás, működtetés során.
Bár egy webshop elindítása, működtetése szakképzettséget nem igényel, számlaképesnek kell lennünk, és további jogi előírásoknak kell megfelelni. Nézzük lépésenként
1.Tevékenységi kör, és vállalkozási forma
Webáruházat valamilyen vállalkozási formában üzemeltethetsz. A vállalkozási forma kiválasztásánál fontos szempont, hogy mekkora éves forgalmat tervezünk/várunk a leendő webáruházunktól.
Az alábbi vállalkozási formák közül választhatunk:
- KATA egyéni vállalkozás (12 milliós számlázhatósági határ éves szinten)
- Bt. betéti társaság
- Kft. Korlátolt felelősségű társaság
Tevékenységi kör: 4791 - Csomagküldő, internetes kiskereskedelem
A fentebbi tevékenységi kört fel kell vennünk! A kereskedelemről szóló 2005. évi CLXIV. törvény szerint a csomagküldő, internetes kiskereskedelem az a kereskedelmi tevékenység, amelynek során a kereskedő a termék jellemzőit és árát feltüntető, ezáltal a vásárló számára az áru megvételére vonatkozó ügyleti döntés meghozatalát lehetővé tevő kereskedelmi kommunikációt bocsátja a vásárló rendelkezésére, és az ilyen kereskedelmi kommunikáció alapján megrendelt terméket szállítja (szállíttatja) a megjelölt címre.
Azaz: a webáruházunkban közzétesszük a terméket, a vételárával, majd megrendelés és visszaigazolás után kiszállítjuk/kiszállíttatjuk a vevő részére.
A vásárló (fogyasztó) lehetőségei az áru kiválasztására e kereskedelmi formában:
- katalógus
- internetes információ
- áruminta
- hirdetés
- egyéb közvetett módon
A vásárló a megrendelését levélben, telefonon vagy internetes rendelés formájában adhatja le.
A termék lehet fizikai termék, vagy online letölthető digitális tartalom.
4791 – Csomagküldő, internetes kiskereskedelem szakágazat tevékenységei:
- bármely termék kiskereskedelmi értékesítése csomagküldő szolgálat útján
- bármely termék internetes kiskereskedelmi értékesítése
- közvetlen értékesítés televízión, rádión keresztül, vagy telefonon
- internetes kiskereskedelmi aukció
Igen ám, de vannak kivételek!
- gépjárművek, gépjárműalkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme
- motorkerékpárok, motorkerékpár-alkatrészek és -tartozékok internetes kiskereskedelme
Fontos! Nézzünk utána, hogy milyen termékek árusítása engedélyköteles, mert ezen termékek árusítását be kell jelentenünk az illetékes kormányhivatalnál.
2. Mikor szükséges az impresszum, mikor az ASZF?
Ha az adott oldalon nem történik értékesítés - pl. egy landing oldal - akkor az elektronikus kereskedelmi törvény alapján impresszumot szükséges elhelyeznünk, mely tartalmazza a weboldal üzemeltetőjének alapvető adatait és elérhetőségét.
- Az impresszum szükséges tartalma:
A weboldal üzemeltető nevét, - A székhelyét,
- Telephelyét,
- Ennek hiányában lakcímét,
- Az e-mail címét.
- Nyilvántartásba bejegyző bíróság vagy hatóság megnevezését,
- Nyilvántartásba vételi számát,
- Engedélyszámát (ha engedélyköteles tevékenységet végez)
- Az adószámát (ha szabályozott szakmák körében ténykedik)
- A kamarájának a nevét,
- Szakképzettségét,
- Tudományos fokozatát
- A tárhely-szolgáltató székhelyét,
- Telephelyét,
- Az elérhetőségére vonatkozó adatokat (főleg az e-mail címét).
Amennyiben webshopról van szó, nem szükséges az impresszum külön, hisz webáruház esetén Általános szerződési feltételeket (ASZF) kell feltüntetnünk, melynek tartalmaznia kell a szolgáltató (eladó, üzemeltető) adatait.
Érthető okból nem mindenki szeretne saját maga bajlódni az ASZF elkészítésével. Ajánljuk a Fogyasztóbarát ASZF alkalmazást, ahol tapasztalt jogászok készítik el az ASZF-edet, jogkövetően aktualizálják, melyet egy beillesztőkóddal a webshopodba illeszthetsz egyszerűen.
3. A fogyasztó (vásárló) tájékoztatása
A 45/2014. (II. 26.) Korm. rendelet 11. § a fogyasztó és a vállalkozás közötti szerződések részletes szabályairól szól, mely meghatározza, hogy a webáruház felületén miről vagyunk kötelesek előzetesen tájékoztatni a fogyasztót.
Ezek:
- A termék vagy szolgáltatás lényeges tulajdonságairól
- A vállalkozás nevéről
- Címéről
- Telefonszámáról
- E-mail címéről
Természetesen a termék árát is kötelesek vagyunk feltüntetni. A feltüntetett árnak tartalmaznia kell az áfát, tehát a bruttó fogyasztói árat kell megjelenítenünk, amit a vásárlónak ténylegesen ki kell fizetnie a termékért. Fel kell tüntetnünk a teljesítéssel kapcsolatos feltételeket, különösen a fizetési, szállítási módokat, határidőket, valamint a panaszkezelés lehetőségeit, annak módját.
Fontos, hogy pontos, konkrét szállítási költségeket tüntessünk fel, aminek kifizetését kérjük a vásárlótól.
Amennyiben egyedi termékkel rendelkezünk, vagy bármi miatt felmerülhet a szállítás mikéntje miatt egyéb, előre nem kalkulálható költség, azt mindenképp tüntessük fel jól látható módon, hogy további költségek merülhetnek fel a megrendelés teljesítése során.
4. Elállási jog
A legtöbb fogyasztóvédelmi ellenőrzés ebben az esetben talál hibát a webáruházakban. Információt kell adnunk ugyanis az elállási jog gyakorlásának határidejéről és egyéb feltételeiről, valamint az elállási nyilatkozat mintát is közzé kell tennünk.
Tájékoztatnunk kell a vásárlót, hogy az elállási jog gyakorlása esetén a vállalkozás vállalja-e a termék visszaküldésének költségét, vagy a visszaküldés díja a fogyasztót terheli-e.
Arról is tájékoztatnunk kell a fogyasztót, ha postai küldeményként visszaküldött terméket nem fogadunk el, az esetleges sérülés miatt. (pl. egy nagyobb értékű elektronikai eszköz, TV, monitor könnyebben sérülhet, így nehogy feladja a fogyasztó)
Amennyiben a webáruház a visszaküldés költségét nem fedezi, erről tájékoztatnia kell a fogyasztót, és ez esetben a visszaküldés költsége a fogyasztót terheli.
Arról is tájékoztatást kell adnunk, hogy a fogyasztót mikor nem illeti meg az elállási jog, illetve azokról a körülményekről, amelyek teljesülése esetén a fogyasztó elveszíti az elállási jogát.
5. Jótállás, termék-, és kellékszavatosság
Tájékoztatnunk kell a fogyasztót a jótállásról, termékszavatosságról, kellékszavatosságról, valamint a vásárlás utáni ügyfélszolgálati és egyéb szolgáltatásainkról.
Jótállás esetén a kereskedő felelős a hibátlan teljesítésért a jótállás időtartama alatt, és ez alól csak akkor mentesül, amennyiben bizonyítani tudja, hogy - felmerülő minőségi kifogás esetén - a hiba a teljesítés után a fogyasztó által következett be. (pl. a termék nem rendeltetésszerű használata)
Termékszavatosság: a kereskedő által a fogyasztónak eladott termék hibája esetén a fogyasztó követelheti a gyártótól a termék hibájának javítását (megfelelő határidőn belül, amit fel kell tüntetnünk) vagy a termék kicserélését.
Kellékszavatosság: bármilyen termék eladásáról is legyen szó, a kereskedő kellékszavatossági felelősséggel tartozik a termék hibájáért, azaz a már a vásárláskor a termékben meglévő hiba miatt bekövetkező problémáért.
Vásárolható, letölthető digitális tartalom esetén az adattartalom működéséről, műszaki, védelmi intézkedésekről, hardver és szoftver kompatibilitásról is egyértelmű tájékoztatást kell adnunk az ASZF-ben.
6. Vitás kérdések, békéltető testültek
A vállalkozás székhelye szerint illetékes békéltető testület nevéről és székhelyének postai címéről is tájékoztatást kell adnunk.
Ezt egészíti ki a fogyasztóvédelmi törvény 17/A. (1a.) bekezdése, mely szerint a tájékoztatásnak ki kell terjednie a fogyasztó lakóhelye vagy tartózkodási helye szerint illetékes békéltető testületekhez való fordulás lehetőségére, valamint tartalmaznia kell a békéltető testület székhelyét, telefonos elérhetőségét, internetes elérhetőségét és levelezési címét.
Nemcsak a vállalkozás székhelye szerinti békéltető testület adatait szükséges megjeleníteni, hanem valamennyit. A békéltető testületekről történő tájékoztatási kötelezettséget világosan, érthetően és könnyen elérhető módon kell teljesítenünk a weboldalon.
7. Rendelés visszaigazolás
A webáruház köteles a rendelés beérkezését a felhasználó felé elektronikusan haladéktalanul visszaigazolni (megrendelés értesítő e-mail).
Amennyiben a visszaigazolás a felhasználó megrendelésének elküldésétől számított, a szolgáltatás jellegétől függő elvárható határidőn belül, de legkésőbb 48 órán belül a felhasználóhoz nem érkezik meg, a felhasználó mentesül az ajánlati kötöttség vagy szerződéses kötelezettség alól.
A visszaigazolási kötelezettség egy automata visszaigazolás, ezáltal jelezzük a fogyasztó felé, hogy igen, megkaptuk a rendelését, és hamarosan feldolgozzuk.
Ajánlott az ÁSZF-be megfogalmaznunk, hogy a termék és az árak ellenőrzését követően egy újabb e-mailt küldünk, amelyben visszaigazoljuk a megrendelést, és ez a második visszaigazolással fog csak szerződés keletkezni.
Tehát, az interneten keresztül történő vásárlás esetén a fogyasztó tesz a webshopnak ajánlatot, a szerződés pedig a webáruház elfogadó nyilatkozatával jön létre, nem pedig a fogyasztó megrendelésével.
A visszaigazoló e-mail kötelező tartalma:
- a vevő neve
- a vevő címe
- a megrendelt termék(ek) pontos megjelölése
- a megrendelt termék(ek) pontos ára
8. Adatkezelési tájékoztató
Internetes értékesítés során személyes adatokat kezelünk, ezáltal adatkezelővé válunk. Az adatkezelőnek pedig minden adatkezelési körülményről átlátható tájékoztatást kell adnia megfelelve a GDPR szabályainak.
Az adatkezelésről szóló tájékoztatást tömör, átlátható, érthető és könnyen hozzáférhető formában, világosan és közérthetően megfogalmazva kell elérhetővé tenni, elkülönítve az ÁSZF-től. Tökéletes helye van a láblécben egy egyértelmű menüpontban.
Az adatkezelési tájékoztatónak tartalmaznia kell az alábbiakat:
- A weboldalt üzemeltetőt és elérhetőségeit
- Az adatvédelmi tisztviselő elérhetőségeit (ha van)
- A személyes adatok tervezett kezelésének célját
- Az adatkezelés jogalapját
- A weboldalt üzemeltető vagy harmadik fél jogos érdekeit
- A személyes adatok címzettjeit (ha van)
- Adott esetben annak tényét, hogy a weboldal harmadik országba vagy nemzetközi szervezet részére kívánja továbbítani a személyes adatokat
- Az érintettek jogait, jogorvoslati lehetőségeit
- A személyes adatok tárolásának időtartamát
- A felügyeleti hatósághoz címzett panasz benyújtásának jogát
Az adatkezelési tájékoztatónak könnyen áttekinthetőnek, könnyen érelmezhetőnek kell lennie. Olyan szavakat használjunk, melyek jól érhetőek egy átlag felhasználó számára, kerüljük az idegen szavakat, szakszavakat. Ha mégis szükséges a használatuk, készítsünk magyarázatot hozzá.
A fentebbiek alapján igen szerteágazó jogszabályi rendszernek kell megfelelnie egy webáruháznak, de bízunk benne, hogy cikkünk segítséget, és átfogó képet nyújt egy induló webáruház számára is.