Webáruházat indítani izgalmas feladat, hisz a kezdeti motiváció, az új ötletek hatalmas lendületet adnak. Ha pedig már működik a létrehozott áruházunk, elégedettséggel tölt el, hogy "megszületett a saját gyermekünk".
Ennél a pontnál azonban indokoltan, vagy akár indokolatlanul felmerülnek a kérdések, hogy vajon mindent beállítottunk? Nem hagytunk ki valamit? Biztosan minden folyamat úgy működik, ahogyan terveztük?
Sorolhatnánk még az apróbb vagy jelentősebb kérdéseket napestig, hisz természetes, hogy ha valami újba kezdünk, a bizonytalanság is beférkőzik gondolatainkba.
Nem érdemes azonban stresszelni! Vegyünk egy mély lélegzetet - akár ragadjunk tollat, papírt - és szedjük össze a gondolatainkat, tekintsünk úgy a leendő webshopunkra, mitha vásárlók lennénk a saját boltunkban.
Gondoljuk ki a vásárlási folyamtot, és így ugorjunk neki az alábbi listának, hogy valóban mindent beállítottunk-e.
Ha még a beállítások elején tartasz, különösen hasznodra válik ez az ellenőrző lista, amit tekinthetünk a webáruház beállítási folyamat-listájának is.
1. lépés: Kötelező oldalak létrehozása, feltöltése
Kapcsolat, Rólunk, Rendelés menete, Garanciák, GYIK (Gyakran ismételt kérdések), ASZF (általános szerződési feltételek), Adatkezelési információ... és még sorolhatnánk azokat a tartalmakat, melyeket kötelező, vagy éppen érdemes elhelyezni a webshopunkban.
E tartalmak egy része kötelező, a továbbiak viszont bár nem kötelezőek, azért erősen ajánlottak, hogy növeljük a vásárló bizalmát. Bár az ASZF tartalmazza a szállítási, fizetési információkat, de a vásárlónak kényelmesebb, ha a hosszú ASZF bogarászása helyett egyszerűen, egy külön menüpontból elérheti ezeket az infokat.
A jogi dokumentumok létrehozásához ajánljuk például a Fogyasztóbarát ASZF szolgáltatást, mely beillesztő kóddal beilleszthető, mindig aktuális webáruház ÁSZF-et nyújt a számodra.
Javasoljuk hírkezelő, vagy blog rendszer használatát is a SEO sikerének emeléséhez.
2. lépés: Fizetési lehetőségek beállítása
A vásárlók részére többféle online fizetési lehetőséget biztosíthatsz webáruházadban, az utánvétes fizetés mellett. Manapság már egyre többen keresik az online fizetési lehetőségeket, melyek kényelmesek, azonnali fizetést tesznek lehetővé.
Bár még sokan az utánvétes fizetésre szavaznak, érdemes olyan futárszolgálatot választanod, ahol a bankkártyás fizetés átvételkor biztosított!
Állítsd be a kívánt online fizetési módokat - pl. SimplePay (online bankkártyás, vagy azonnali utalásos fizetés), Barion, Borgun... stb. - konfiguráld őket, majd írd meg a vásárlói tájékoztatót is az egyes fizetési módokhoz, hogy a vásárló biztonságban érezze magát, hisz előre tájékoztatást kap az adott fizetési mód folyamatáról. A megrendelés értesítő e-mailekbe is belekerül ez az információ.
3. lépés: Szállítási módok beállítása
Mint fizetési mód esetében, úgy szállítási módok estében is rengeteg lehetőség közül választhatsz. Lehet az házhozszállítás, csomagpont, vagy akár csomagautomata is. Az adott futárszolgálat, amelyikkel szerződést kötsz, tájékoztat az elérhető szolgálatásairól, azok díjairól, és ennek megfelelően állíthatod be a szállítási költségeket a webáruházadban.
Ne feledd a szállítási módok tájékoztatóit is megírni, melyikről mit kell tudni a vásárlónak.
A megrendelés értesítő e-mailekbe is belekerül ez az információ, hogy a vásárló biztosan tudjon minden szükségeset, mire számítson az átvételkor.
4. lépés: E-mailek beállítása, küldési folyamatok tesztelése
A megrendelés leadásakor a vásárló megkapja a rendelés értesítő e-mailt. Ez már megszokott, az online kereskedelem kezdete óta van, működik bármely webáruházban.
Azonban ma már vásárlók szeretnek mindent tudni a megrendelésükről, sőt, elvárják a folyamatos tájékoztatást. Ez rendben is van így. A megrendelés állapotáról automatizált folyamattal tájékoztathatod a vevőidet, ehhez csak előre be kell állítanod a megrendelések lehetséges állapotaihoz (számlázva, futárnak átadva... stb.) az értesítő szöveget, amit az adott állapotra váltáskor minden rendelésnél automatikusan kiküld a rendszer.
Ezeket az e-maileket a CorinWebshop rendszeredben a Megrendelések>Megrendelés beállítások pontban éred el.
5. lépés: Helyesírás ellenőrzés
Ha az egyes szövegeid megírása közben nem tetted meg, a nyitó kampányod elindítása előtt mindenképp ellenőrizd a helyesírást! Gyakran előfordul, hogy a nagy siettségben elgépeltél 1-1 szót, ám ez a vásárlóban kétségekhez vezet, hogy ha hiba maradt a szövegben, vajon mit felejtenek ki a rendelésemből? Kerüljük el az efféle gondolatokat inkább egy gyors helyesírás ellenőrzéssel 🙂
Bátran kérjünk meg egy barátot, kollégát, ismerőst, hogy keressen elírásokat az egyes szövegekben, hisz akinek ismeretlen a szöveg, könnyben kiszúrja az esetleges hibát is.
6. lépés: DEMO adatok módosítása /törlése
Nagyon fontos lépés, hisz meglehetősen kiábrándító, ha egy webáruház "demo webshop" vagy éppen "Lorem ipsum dolor sit.. " feliratokkal van tele. Egy ilyet látva az az érzés merül fel a látogatóban, hogy egy olyan webáruházba keveredett, ami nem is létezik, nincs mögötte cég, stb., azaz azonnal bizalmatlanná válik.
Csupán néhány beállításról van szó:
Beállítások>Bolt beállítások>Bolt szükséges beállítások (Adatok beállítása)
Beállítások>Keresőoptimalizálás, SEO>SEO beállítások (meta elemek, H1 átírása)
Tartalom>Oldalak, tartalmak>Dobozok, boxok (Lábléc elérhetőségek doboz)
valamint a további tartalmak, melyeket már az 1. lépés szerint megírtál.
7. lépés: Szoftverek, Googel Analytics és egyéb követő kódok elhelyezése
Manapság egy "sima" webáruházzal már nem biztos, hogy eléred a célodat. Érdemes az elérhető marketing szoftverek között böngészned, bekapcsolnod a funkciókat webáruházadban.
Gondolunk itt a Facebook bolt, a Google Shopping szolgáltatásokra is. Mindkét megoldáshoz eléred a szükséges funkciót a CorinWebshopban. Néhány kattintás, és automatizáltan működik a termékek átadása a Facebook, és a Google felé is.
A követőkódok pedig a kampányaid, a webáruházad látogatottságát, sikerét mérhetik. Pl. Google Analytics, Google Tag Manager, Google Search Console, Hotjar... stb.
Regisztráljunk egy Google Ads és egy Facebook fiókot, még akkor is, ha nem használjuk őket hirdetésekre.
A regisztrációt követően helyezzük el a Google Ads globális webhelycímkét és a Facebook Pixel kódot is a webáruházunkban, hiszen ezek már az első perctől kezdve mérni fogják a forgalmat, méghozzá teljesen ingyen.
Az adminban a Beállítások>Keresőoptimalizálás, SEO; Értékesítés&Hirdetések, valamint az Analitikai rendszerek pontban éred el.
8. lépés: Fizetési folyamatok ellenőrzése
Mielőtt elindítanánk a nyitó kampányunkat, meg kell róla győződnünk, DUPLÁN!, hogy a vásárlási, fizetési folyamatok tökéletesen, az elvárásaink szerint működnek.
Adjunk le teszt rendelést, többet, hogy minden fizetési módot és folyamatot megfelelően tesztelhessünk! Mindezt megtehetjük egy teszt termékkel, amit erre a célra hoztunk létre, akár 10 Ft-os áron, hogy a bankkártyás fizetés folyamatát is le tudjuk ellenőrizni.
9. lépés: bevezető kampány elkészítése
Azzal, hogy a webáruházunk elkészült, minden rendben működik, még nem dőlhetünk hátra, hisz még senki nem ismeri a webshopunkat. Tennünk kell azért, hogy a potenciális vásárlókhoz eljusson, ne csak a Google valahányadik oldalán jelenjünk meg majd egyszer.
Egy új webáruház majdnem olyan, mint egy új fizikai bolt.
Készítsünk marketing tervet, aminek segítségével elindulhatunk a piacra lépés folyamatában.
Legyen egy bevezető ajánlatunk, szedjük össze a használni kívánt csatornákat, és különítsünk el a hirdetésekre szánt összeget.
10. lépés: rendelések fizikális feldolgozásának előkészítése
Gondoljuk át alaposan a rendelések feldolgozásának folyamatát!
Mi fog történni, amikor megérkezik a megrendelés?
- a visszaigazoló e-mailt kiküldi a webshop
- kiállítjuk a számlát (beküldük számlázásra a számlázó programunkba)
- összekészítjük a rendelést, becsomagoljuk
- megrendeljük a futárszolgálatnál a csomagfelvételt
- átadjuk a csomagot szállításra, átállítjuk a rendelést "futárnak átadva" állapotra, hogy a vevőnk értesüljön róla, hogy hamarosan várhatja a csomagot
- pár nap elteltével kiküldjük a véleménykérő e-mailt...
Nagyjából ilyen, vagy legalábbis hasonló folyamaton megy végig egy rendelés.
Ahogy növekszik a rendelésszám, automatizált folyamatokra is szükség lehet, ám első körben legyünk tisztában az alap folyamattal, készüljünk fel rá, akár függesszük ki a folyamat listáját, hogy mielőbb rutinná váljon.
A fentebbi lépéseket követve az eredmény egy átgondolt, összeszedett, kiegyensúlyozott webáruház, profi kiszolgálással, ahová a vevő szívesen tér vissza később is vásárolni.