A marketing, és az automatizálható folyamatok állandó téma a webáruháztulajdonosok, és a marketing ügyeket intézők körében. A marketing automatizálással piaci előnyre tehetünk szert a versenytársak között, mégis ma még egy kevesek által használt lehetőség.
A webáruházak zöme még ma is rengeteg időt és energiát fektet a marketingbe, míg a marketing automatizálás eszköztárának kihasználásával mindezt megspórolhatná.
De mi is az a marketing automatizálás?
Röviden: egy, a marketing folyamatok, és több csatornán is futtatható kampányok kezelésére szolgáló technológia. A marketing automatizálás segítségével automatizált üzenetekkel szólíthatjuk meg a vásárlókat, e-mailben, sms-ben, online hirdetésekkel, push üzenetekkel, és a közösségi médiában megjelenő tartalmakkal. A marketing automatizálásnak egy célja van: összehangolt üzenetekkel találkozzanak a felhasználók, kevesebb időráfordítással.
Hogyan kivitelezhető a marketing automatizálás?
Tulajdonképpen egy szoftvert kell használnunk. Az ismétlődő, folyamatosan felmerülő feladatokat egy szoftver végzi helyettünk, a beállításaink szerint. Óriási előnye, hogy rengeteg időt spórolunk így, és személyre szabott üzenetekkel kommunikálhatunk egy-egy felhasználó felé, aminek köszönhetően eredményesebb kampányokat futtathatunk, mint a manuális hirdetésekkel.
Azaz, az ismétlődő feladatokat a szoftver végzi, ám a marketing stratégia felépítése, fiomítása viszont a marketing szakember feladata marad továbbra is. Tehát, ha marketingesként olvasod e cikket, nem kell attól tartanod, hogy e szoftverek elveszik a munkádat! Épp ellenkezőleg! A marketing automatizáló szoftverek a hatékonyságodat segítik.
A marketing automatizálás mellett szóló érvek:
A vállalkozásod, webshopod növekedésével egyre több időt igényelnek a marketing feladatok is. A marketingre fordított idő viszont a vásárlókkal való törődés, a céged egyéb ügyeinek a rovására mehet. A marketing automatizációnak hála, rengetegidőt spórolhatsz meg. Gyakorlatilag egy mesterséges intelligencián alapuló szoftver lesz a segítségedre a marketing feladatok ellátásában, mely pontosabb célzást tesz lehetővé, alacsonyabb konverziós költséggel, mégis magasabb konverzióval.
A webshopok új látogatóinak 95 %-a vásárlás nélkül távozik. Ezért nagyon fontos megismerni a látogatói szokásokat, majd tervezett, egymásra épülő rendszerrel újra megkeresni, megszólítani őket. Hisz e látogatók is érdeklődnek a terémkeink iránt, ám még szükségük van motivációra, további információra, hogy végül nálunk vásároljanak.
Felmerülhet a kérdés, hogy mégis milyen marketing csatornák automatizálhatóak?
Mutatjuk a lehetséges marketing automatizációs csatornákat:
Felugró ablakok:
Gyakori hiba a webshopba érkező látogató elé azonnal felpattanó ablakot (popup ablak) megjeleníteni, ez inkább zavarja őt. Viszont az oldalt elhagyni készülő vásárlót visszafordíthatjuk például egy "oldalelhagyó popup ablak" segítségével, melybe pl. egy kedvezményre jogosító kuponkódot helyezünk el. A kis kedvezmény is csábító lehet. Az oldalehagyó popup ablak kizárólag akkor jelenik meg, ha épp elhagyni (bezárni) készül a weblapunkat. Ez az ablak akár buzdíthat feliratkozásra (pl. hírlevélre), így legalább elérhetőségünk lehet hozzá úgy is, hogy még nem vásárolt nálunk.
E-mail marketing:
Nem a hagyományos hírlevelekre gondolunk, melyeknek a legtöbb esetben nem releváns a tartalma, azaz nem érdekli a potenciális vásárlót, sokkal inkább zavaró számára. A marketing automatizációs rendszerekben viszont lehetőségünk van beállítani a hírlevél küldést úgy, hogy csak akkor kap a feliratkozó e-mailt, ha pl. a korábban nézett termék akcióssá vált, vagy ha új termékek kerültek a palettánkra, vagy akár névnapi, születésnapi kupon kedvezményben akarjuk őt részesíteni. Így a leendő vásárlónk számára releváns tartalú e-mailt fog kapni.
Dinamikus remarketing kampányok
Napjainkban az online marketingben a legfontosabb a relevancia. Hiszen minél értékesebb - minél relevánsabb - egy-egy hirdetésünk a felhasználónak, annál nagyobb valószínűséggel fog nálunk vásárolni. A marketing automatizmusnak hála, a korábbi látogatónk olyan hirdetéseinkkel fog találkozni pl. a Facebook hírfolyamában, amely iránt korábban érdeklődött, amit megnézett. Bizonyára te is találkoztál már ilyennel... megnéztél egy webshopban egy cipőt, majd utána folyamatosan annak a webshopnak a hirdetései, termékajánlataival találkoztál pl. a facebook hírfolyamodban.
Termékajánlók
Az intelligens termékajánló rendszereknek köszönhetően már a webshopunk főoldalán elérhetjük azt, hogy más jelenjen meg egy olyan látogatónak, aki először jár a webshopunkban, és más annak, aki visszatérő vásárló. Az akciók, legnépszerűbb, avagy bestseller termékek az új látogatók számára lehet vonzó, ám a visszatérő vásárlónak az érdeklődési köre szerint ajánlhatunk termékeket. Ez a korábbi munkamanet, a korábban a webshopunkban 'végzett tevékenysége' alapján áll össze a szoftver segítségével.
De ide tartozhat az, hogy például egy bőr cipő termékoldalán további, ajánlott termék egy bőrápoló, vagy tisztítószer. Ám kategóriája, színe alapján további, hasonló terméket is ajánlhatunk. A termékajánlóknak is csak a fantáziánk szab határt. Ám arra érdemes figyelni, hogy ne vigyük túlzásba a további termék ajánlatokat, hiszen az is zavaró lehet.
A fentebbi, sok-sok információt igyekszünk egy példán levezetni, hogy milyen folyamat vezethet vásárláshoz.
Folyamat, mely a vásárláshoz vezet:
- a felhasználó pafümöt keres a Google-ban, megjelenik számára egy hirdetésünk, amire rákattint
- a kategória lista oldalunkra érkezik, ahol nézelődik, megnéz 2-3-4 terméket. Az oldalon töltött időből fogjuk tudni, hogy mely terméket nézte meg alaposabban.
- a felhasználó elhagyja az oldalt, ekkor felugró ablakban (popup) feliratkoztatjuk e-mail értesítésünkre.
- a dinamikus remarketingnek hála Google és Facebook reklámok formájában megjelenik neki folyamatosan a kinézett teremékünk, így emlékeztetjük arra, hogy nálunk megveheti.
- a kinézett terméket néhány nap múlva (pl. hétvégén) leárazza a webshop
a leárazáskor a felhasználó e-mail értesítést kap az akcióról
a vásárló megrendeli a terméket az akciós ajánlat hatására - a vásárlást követő X nappal a marketing szoftver küld egy e-mailt, amiben kapcsolódó termékként parfüm testápolókat és zsebparfümöket ajánl a vásárlónak.
... és így tovább, folytathatnánk akár a végtelenségig, hisz ha bármely kampányunkkal vissza tudjuk csábítani a webshopunkba, a folyamat indul újra az elejétől. Ennek persze feltétele, hogy a webshopunk megfelelő kiszolgálásban (pl. gyors szállítás, megfelelő csomagolás, megfelelő tájékoztatás) részesítse a vásárlót, hisz így nagy eséllyel a pozitív tapasztalatok hatásra ismét náluk fog vásárolni.
Az utolsó, ám nem elhanyagolható kérdés:
a marketing automatizálás mennyibe kerül nekem?
Sokan azért nem mernek belevágni, mert úgy hiszik, hogy ez a "nagy halaknak" való. Talán pár éve még valóban így volt, ám mára egyre több bérelhető szoftver érhető el kisvállalkozások számára is, megfizethető áron.
A CorinWebshop integrációk között is több megoldás található, valamint saját rendszerünben elérhető marketing funkciókat is használhatsz, mint az oldalelhagyó popup, kupon rendszer, intelligens termékajánlók... és még sorolhatnánk.
A legtöbb, marketing automatizációs szoftvert szolgáltató ingyenes próbaverziót is biztosít, ezzel segíti elő a döntést a webshop tulajdonosok számára. Érdemes a promóciós időszakokat figyelni, még jutányosabb lehet az ár.