A számítástechnika, az internet világa folyamatosan, és rohamosan fejlődik, így a webes képek kezelése, és azok tárolása is korszerűsödik. A weboldalon használt képek betöltési sebessége a Google PageSpeed eredményeknél is befolyásoló tényező, nem beszélve a különböző eszközök, és kijelzők megjelenéséről, melyeknél nemcsak a betöltési sebesség, hanem a képek minősége is kiemelt szerepet kap.
Képformátumok
A mindenki által ismert és legikább használt képformátumot, a JPG-t a 90-es évek elején alakították ki, ami viszont veszteséggel tömöríti a kép tartalmát. Ez sajnos szemmel látható hibákat okoz, elmosódott vonalakat, torzulásokat, torz kontúrokat, esetleg szellemképeket is eredményez, a tömörítés mértékének függvényében. A 92% minőségi értékkel mentett JPG formátumok a leginkább elfogadhatóak a Google szempontjából is, és vizuális élmény tekintetében is. A JPG alternatívája a PNG lett, ami nem jár adatvesztéssel, ám viszonylag rövid fileméretet eredményez.
Mára megértek a továbbfejlődésre ezek a formátumok, így a JPG továbbfejlesztett verziója meg is jelent, ami a JPEG2000. Ezzel jobb tömörítés érhető el, ám mégis kevéssé ismert és használt formátum, jelenleg csak az Apple termékek támogatják. Ennek eredményeként a Google saját képfromátumot fejlesztett, mely igen figylemre méltó, ugyanis a legtöbb platform és böngésző is támogatja, beleértve az Apple legújabb termékeit. Ez pedig a WebP képformátum lett.
Mi az a WebP?
A WebP képformátum képes veszteségmentes és veszteséges képtömörítést is végezni. A Google célja az volt, hogy csökkentse az adatforgalmának kétharmadát kitevő képfile-ok átlagos méretét, így gyorsítva a weboldalak betöltődését. A célt el is érte, ugyanis a Google tesztjei szerint mintegy 39%-al lehet csökkenteni a képfile-ok méretét WebP tömörítéssel (JPG és PNG képfileokat tekintve), szemmel látható minőségvesztés nélkül.
Felmerülhet a kérdés, hogy "akkor miért nem használja ezt mindenki?"
Természetes, hiszen a WebP által nyújtott előnyök mindenkinek (mind webodlal tulajdonosnak, mind látgatóknak) pozitív élményt jelent.
Egyértelmű, hogy ajánlott és érdemes átállni az új WebP formátumra.
Azonban sajnos pl. az Apple egyik terméke, a Safari böngésző még csak a JPEG2000 képformátumot támogatja, amit viszont pl. a Chrome, Firefox még nem. A WebP ugyan támogatottabb, de régebbi Apple eszközökön, vagy pl. az Explorerben nem működik.
Ezek alapján nem lehet sajnos általánosan használni a WebP-t minden kliens felé, ezért ma még a WebP-t elég kevés területen használják.
Azonban, hogy lépést tarsunk a fejlődéssel a CorinWebshop rendszerében olyan algoritmus működik, hogy a böngészőt felismerve a megfelelő képformátumot küldi a látogató felé, attól függően, hogy milyen formátumot támogat a böngészője. Webáruház tulajdonosként feltöltheted a JPG, PNG formátumú termékfotóidat, az algoritmusunk konvertálja, így tömörítve WebP formátumban kezeli a képeket. Ehhez nem kell semmi extrára gondolnod, nem kell többet fizetned, a WebP képformátum használata alapszolgáltatás a CorinWebshop rendszert használó webáruházak esetében, ezzel jelentős oldal betöltődési sebesség - Google PageSpeed eredmény javultás elérve.
A webshop további cserélhető, feltölthető képi elemei esetében ugyan ez a helyzet. Függetlenül attól, hogy webshop tulajdonsoként milyen formátumban töltöd fel a banner képeidet, logódat, cikkeid hangulatképeit, az algoritmus a látogató által használt böngésző alapján a tömörített WebP formátumot mutatja (ha a látogató böngészője nem támogatja a WebP-t, akkor a JPG formátumban töltődik be/jelenik meg az adott fotó).
Képek megjelenése retinakijelzőn
A retina kijelzőn az emberi szem nem képes különálló képpontokat érzékelni e kijelzők képpontsűrűségénél, normál nézőtávolságból. Például a mobiltelefonok kijelzői tipikusan ilyenek.
Ezért nagyon ajánlott a megfelelő minőségű és méretű termékfotókat feltöteni a webshopodba, hogy mobiltelefonon is szép, tűéles termékfotók jelenhessenek meg.
Ehhez szintén nem kell többet fizetned felénk, elegendő, ha kellő körültekintéssel készíted el /választod ki a webáruházadba feltöltött termékfotókat.