Az előző bejegyzésünkből megtudhattad, hogy a marketingterved kialakításához milyen célokat és feladatokat kell kitűznöd magad elé, mit érdemes tudnod a konkurenciádról, de arról is olvashattál, hogy milyen pénzügyi teendőid vannak.
Negyedik Fejezet – Árazási és Pozicionálási stratégia
Ebben a fejezetben azt részletezed, hogy az egyes termékeidet hogyan kívánod pozícionálni, és, hogy ezt a pozicionálást milyen árképzéssel támogatod.
Figyelembe véve az előző fejezetben összegyűjtött információkat, az árazást természetesen befolyásolja majd az értékesítési csatorna, a versenytársak termék-pozicionálása, a földrajzi elhelyezkedés és egyéb tényezők.
Adsz bónuszokat, kiegészítő szolgáltatásokat egy-egy terméked mellé? Bizonyos termékeket csak rövid ideig értékesítesz?
Gondolj végig minden tényezőt, ami a pozícionálást befolyásolja.
Itt egy kis segítség, hogy mire figyelj:
Eladások:
- Mennyiség és a növekedés mértéke alapján (százalékosan)
- Vásárlói csoportok alapján
Értékesítési csatornák
- Mennyiség és a növekedés mértéke alapján (százalékosan)
- Csatornánként
Jelöld az egyes csatornák közötti különbségeket, és azt is, hogy ha megváltoztatod az árat vagy a pozícionálást, az milyen hatással lehet a bevételeidre.
Ötödik fejezet – Disztribúciós terv
Ebben a fejezetben mutatod be, hogy az ügyfeleid hol és hogyan tudnak vásárolni tőled.
Közvetlenül nálad, egy fizikai boltban, vagy egy webáruházban? Esetleg vannak partnereid, akik szintén értékesítik a termékeidet?
Ahány értékesítés csatornát találsz és használsz majd, azt mind tüntesd fel ebben a fejezetben!
Hatodik fejezet – Promóciós tervek
A fejezetben átfogó képet kell adnod a promóciós tervedről, amely tartalmazza a jelenlegi és a későbbi értékesítési csatornáidat. Emellett azt is vizsgálnod kell, hogy az új csatornák hogyan hathatnak a növekedésedre.
De ez a fejezet tartalmazza a pontos részleteket arról is, hogy az egyes csatornákon belül hogyan pozícionálod a termékeidet.
Fontos, hogy számításba vedd a pénzügyi kiadásaidat, és azt is, hogy mennyi időt kell az egyes csatornákra fordítanod, hogy lásd melyik csatorna milyen hatékonysággal dolgozik neked.
Győződj meg róla, hogy a lehető legtöbb csatornán jelen vagy:
- Partnerprogramok
- SEO
- Ajánlások
- Affiliate
- PPC
- Magazin/ nyomtatott sajtó
- Rádió
- Televízió
- Blogok
- Egyéb Social Media
Vedd figyelembe, hogy mindez komoly pénzösszegekbe is kerülhet. Könnyen lehet, hogy kezdetben te magad meg tudod csinálni a SEO-t és Facebookon is kezeled a posztokat, de hamar eljöhet az idő, amikor ezeknek a kezelését ki kell szervezned.
Az online marketing kategóriájához tartozó terveknek készíts külön terveket, mert itt minden lépésnek külön jelentősége van!
Hetedik fejezet – Marketing eszközök
Minden eszköz, amit bevetsz, hogy felkeltsd a jelenlegi és jövőbeli vásárlóid figyelmét.
- A honlapod
- Hirdetések
- Design
- HD minőségű fényképek
- Névjegykártyák
- Katalógusok
Jelezd, mi az amivel már rendelkezel, és mérd fel, mire van még szükséged, hogy véghez tudd vinni az előző fejezetben taglalt promóciós terveket!
Nyolcadik Fejezet – Konverziós stratégia
Amikor elérted, hogy látogatók érkezzenek az oldaladra, mi a terved, hogyan lesznek a látogatókból vásárlók?
A döntést segítheted jó értékesítési szövegekkel, minőségi fotókkal és felhasználói élményekkel is. De fejlesztheted a keresési lehetőségeket az oldaladon, ha webshopod van, jobb kategóriaoldalakat hozhatsz létre, és a címkéket is rendbe teheted. A lényeg, hogy a vásárlónak szemernyi kétsége se legyen afelől, hogy nálad kell vásárolnia.
Használj fel minden ismeretet és tudást, amit már megszereztél a vásárlóidról és a célközönségedről! Írj itt le minél több módot, hogyan tudod rábírni őket arra, hogy minél többet és minél gyakrabban vásároljanak a webáruházadban.
A konverzió optimalizálása folyamatos tevékenység. Ezért nem kell lépésről lépésre leírni, hogy milyen lépéseket tervezel, itt elegendő egy összefoglaló áttekintés is.
Kilencedik Fejezet – Partnerek
Ahogy a címe is mutatja ebben a fejezetben azt kell összefoglalnod, hogy milyen partnerekkel kötöttél együttműködési megállapodást, hogy több új vásárlót szerezhess, vagy, hogy nagyobb összegek elköltésére ösztönözd a jelenlegi vásárlóidat.
Amikor a McDonald’s a Coca-Colát promótálja, vagy maikor veszel egy távirányítót, amiben Energizer elemek vannak, az kiváló példa egy működő partnerségre.
Gondold végig, hogy a vásárlóid mit vásárolnak, mielőtt és miután nálad vásárolnak, esetleg milyen szolgáltatásokra lehet szükségük a termékeidhez kapcsolódóan. Írj egy listát olyan vállalkozásokról, akiknél leérhető kiegészítő termék vagy szolgáltatás, és lépj kapcsolatba velük! Így több lábon állhatsz, és nagyobb bevételt generálhatsz a webshopodban is.
Tizedik Fejezet – Növekedési Stratégia
Ebben a fejezetben arra kell összpontosítanod, hogyan éred el, hogy magasabb jövedelemhez juss minden vásárlód után.
Ehhez használhatod az alábbi módszereket is:
- Ingyenes szállítási küszöböket határozhatsz meg
- Ingyenes szállítási programot adhatsz regisztrált tagoknak
- Árukapcsolást biztosíthatsz
- Feliratkozási szolgáltatásokat adhatsz
- Növelhetsz árakat
Ebben a fejezetben ismét tüntess fel minden olyan releváns adatot, amelyekkel már rendelkezel, hogy lásd, az egyes adatok alapján milyen lépéseket kell megtenned a növekedéshez. Azt is becsüld meg, hogy az egyes programoknak mekkora a költségük, és hogy ezek a programok hogyan befolyásolják a növekedést.
11. Fejezet – Ajánlások stratégiája
Hogyan ösztönözheted a vásárlóidat arra, hogy másoknak is ajánlják a webáruházad, a termékeid, a szolgáltatásod?
Egy jó ajánlói program csodákat tehet a vállalkozásoddal. Azonban pontos tervezést igényel, és biztosnak kell lenned benne, hogy a vásárlóknak is megéri csatlakozni a programhoz.
Nem csak azt kel tudnod, hogy milyen típusú vásárlók kaphatóak rá a leginkább, hogy részt vegyenek egy ilyen ajánlói programban, hanem azt is, hogy mikor érdemes megszólítani őket az ajánlatoddal. Kezdetnek érdemes olyan vásárlókkal próbálkoznod, aki már többször vásároltak nálad.
12. Fejezet Pénzügyi kilátások, előrejelzések
Itt egy összefoglalóra lesz szükséged, amiben benne van az összes kiadásod, amelyeket már taglaltál a korábbi fejezetekben. A kiadások mellett a várható bevételek és a határidők is szerepeljenek itt!
Ne számíts arra, hogy mindig minden egyes apróság a terveknek megfelelően alakul, de az ilyen tervek jó iránymutatók, és segítenek, hogy tartsd magad a stratégiádhoz és, hogy elérhesd a céljaidat.
Ahogy fejlődsz az év során, vezesd a marketing terved alapján egy másik dokumentumban, hogy hogyan is állsz a terveid megvalósításával. Mi az, amit már elértél, és mi az, aminek az elérésén még dolgoznod kell?
Kemény munkával és szerencsével megfelelsz majd a saját elvárásaidnak, sőt, talán túl is szárnyalod őket. Akkor pedig még nagyobb költségekkel számolhatsz majd a következő év megtervezésénél.
Végszó
Rengeteg munkára van szükség egy marketing terv elkészítéséhez. Ha most kezded, látnod kell, hogy mennyi energiát kell befektetned ahhoz, hogy sikeresen lépj be a piacra.
Látható az is, hogy egy nagynak tűnő költségvetés is milyen kicsi lehet valójában, ha túl sok csatornán keresztül akarjuk felhasználni.
Kezdetben érdemesebb csak néhány csatornára koncentrálni, és akkor bővíteni a lehetőségeket, amikor már stabilabb anyagi lábakon állsz.
Amíg nem tudod, hogy honnan hová akarsz eljutni, és nincs egy kész terved, ne vágj bele a vállalkozásba!
Ha tetszett a bejegyzés, oszd meg másokkal is!