Vásárlót szerezni, vásárlót megtartani, és a vásárlót újabb és újabb vásárlásokra ösztönözni nem mindig könnyű feladat. Fel kell építened egy marketing stratégiát, és lépésről lépésre végig kell csinálnod, az eredmények pedig nem mindig úgy jönnek, ahogyan te szeretnéd.
Újabb és újabb eszközök után kutatsz, akciózol, hirdetsz a közösségi oldalakon, hírlevelezel, és az AdWordsben is jelen vagy.
Csakhogy te növekedni szeretnél, és a lehető leghatékonyabban akarod kihasználni az okos webshopod és az online marketing nyújtotta lehetőségeket.
Nagyszerű és hatékony marketingeszköz lehet a kezedben, ha a kuponokat is felhasználod az üzleti terved fejlesztésében.
A mai bejegyzésben a kuponok nyújtotta lehetőségekről olvashatsz, és tippeket is adunk, hogy minél hatékonyabban aknázhasd ki ezeket a lehetőségeket.
A kuponokról általában:
A kuponok hatékony eszközök, ha a vásárlást akarod ösztönözni, vagy új vevőket szereznél.
Előnyük, hogy költséged csak akkor keletkezik, ha a kupont a vásárlóid felhasználják, és vásárolnak a webshopodban.
A kuponokkal visszatérő vásárlókat szerezhetsz.
A kuponok fajtái, elhelyezési lehetőségei:
Feliratkozó kupon: ahogy a neve is mutatja, egy hírlevél, vagy blogfeliratkozás esetén adható kupon. Nem csak az adatbázisodat növelheted vele, hanem az eslő vásárlásokat is ösztönözheted vele.
Ajándék vagy Jutalom kupon: amikor egy vásárlód bizonyos összeget elkölt a webáruházadban, akkor adhatsz neki ilyen jellegű kupont, hogy ösztönözd a visszatérésre és az újabb vásárlásra.
Ha időkorláthoz kötöd , azzal nem csak a minél előbbi visszatérésre ösztönzöd a vásárlód, hanem a marketinged tervezhetőségét is segíted.
Offline kuponok: Magazinokban, különböző katalógusokban, elhelyezett, kivágható kupon, vagy egyedi kód, amelyeket akár rendezvényeken, szakmai kiállításokon is elérhetővé tehetsz.
Ha nem megfelelően használod a kuponozás adta lehetőségeket, komoly veszteséget okozhatsz magadnak és a webáruházadnak is.
Kuponmániások és Olcsó Jánosok mindig voltak és lesznek, ezzel számolni kell. Mindig lesznek olyan vásárlók, akik nem a márkát, nem a terméket és a megbízhatóságot keresik, hanem a legalacsonyabb árakat.
A kuponok szerepe nem az, hogy az ilyen vásárlókat csalogasd a webshopodba, hanem az, hogy olyanokat csábíts vissza okos webáruházadba, akik korábban már vásároltak nálad, és újra és újra végig tudod vezetni őket az értékesítési tölcséreden.
Kupon, a kétélű fegyver
Hogy a kuponok megítélése mennyire megosztó, és a felhasználási módja mennyire kétélű fegyver, arról Miklovicz Norbert, a hazai marketing szakma egyik jeles képvislője így ír:
“…azt gondolom, hogy a kuponozás kétélű penge és mint minden dolognak az életben két oldala van: előnye és hátránya. Ha röviden össze akarnánk foglalni az előnyeit:
- szinte ingyen több 100 ezer e-mail címre juthat el a hírünk, ha bekerülünk valamelyik portál kínálatába, weboldalára, hírlevelébe
- ha úgy vesszük a cégünk marketingjébe besegít a kupon-ügynökség
De persze vannak hátrányai is:
- kizárólag kedvezményekre utazó, “alacsony minőségű” ügyfelek
- a teljesárú vásárlók, vendégek kiszorítása és elvesztése (hoteleknél jellemző, hogy már nincs hely teljesáron, mert a kuponosok elvitték a szobákat)
- a kuponozáshoz párosuló járulékos márkaérték-vesztés a közönség szemében”
Miklovicz Norbert szerint maximálisan ki kell használni, amikor a látogatók a webshopodba érkeznek. Ha már ott van a vásárló, akkor mindenképpen kommunikálni kell vele, és minél hasznosabb adatokat és információkat kell megszerezni tőle, a későbbi sikeres értékesítés érdekében.
A túlzott mértékű kuponosztogatás nem csak a kuponos oldalakon keresztül okozhat nagyobb veszteséget, hanem a webáruházban, stratégia és terv nélkül osztogatva is.
Még egy idézet a cikkből, amelyet webáruház tulajdonosként meg kell fogadnod: “Legyen … egy olyan marketing rendszerünk, amellyel úgy tudjuk végigkövetni egy betérő érdeklődőt, hogy eltudjuk juttatni a lojális, visszatérő ügyfél szintre. A kuponozás mértékét és időtartamát pedig a marketing rendszerünk részeként működő statisztikák alapján határozzuk meg.”
A teljes bejegyzést itt olvashatod el.
15 Tipp a kuponok hatékony alkalmazásához:
- Tipp: Adj valamit!
Adj kedvezményt! „500 Ft-tal olcsóbb!” vagy 30%-kal olcsóbb!”
Adj bónuszokat! „Egyet fizetsz, kettőt kapsz!” “ Ingyenes szállítás, ha 2, vagy több darabot rendelsz!” „Ingyen kiegészítő termék, ha bizonyos márkát veszel!”
Teszteld a százalékos arányú és a fix összegű kupont! Fix összegű kuponnál állíts be minimális vásárlási értéket! - Tipp: Használj határozott, egyértelmű, felszólító címsorokat!
- „Spórolj 10 000 Forintot bármely okostelefon vásárlásakor! Csak márciusban.”
- „Vegyél egy hajlakkot, és sampont adunk ajándékba!”
- „Rendelj 5 darabot, és a hatodikat ajándékba adjuk!”
- Tipp: A kuponnak legyen határideje!
- A hatékony értékesítés egyik legfontosabb eszköze a sürgősségi érzet felkeltése. Minél rövidebb a kupon határideje, annál ösztönzőbb a hatása.
- Ha a kupon tulajdonosa már feliratkozott, a hírlevélkampányod részeként emailben figyelmeztetheted a kupon lejáratáról, ezzel is növelve a sürgősség érzetét.
- Ne légy végletes! Az egyik véglet: egy kupont még akkor is be lehet váltani, amikor a kampányod már véget ért, és a kedvezmény elméletileg már nem él.
A másik véglet: kupont csak percekig használhatjuk fel, és egy visszaszámláló mutatja a hátralévő időt. - A határidő megállapításánál mindig vedd figyelembe az aktuális marketingcélodat!
- Tipp: Legyen jó ránézni a kuponodra!
- Legyen szép, igényes a kialakítása, ne csak egy kód kerüljön rá! Attól, hogy digitális, és nem kézzelfogható, még lehet szép, és keltheti azt a vágyat vásárlóban, hogy meg akarja érinteni.
- Tüntesd fel rajta a vásárló nevét is!
- Tipp: Használj fényképeket és ábrákat!
- Az ábrák és a képek akkor működnek igazán hatékonyan, hogyha a terméked használat közben mutatják be.
- Az ábrák és a képek bizalmat keltenek, segítenek megérteni a termék használatát, és vágyat ébresztenek a vásárlóban.
- Tipp: Használd a logódat a kuponokon!
- A logód feltüntetésével erősítheted a márkád ismeretségét, bizalmat építhetsz, és jobban megragadsz az emberek fejében.
- Tipp: Tedd átláthatóvá az ajánlati oldalad!
- Használj térközöket, hogy az egyes szövegrészek jól elkülönüljenek egymástól! Így átláthatóbb, letisztultabb lesz az oldalad.
- Tipp: Beszélj az előnyökről!
- A vásárlódat csak az érdekli, hogy a terméked, szolgáltatásod mit tehet érte. Spórolj időt! Spórolj pénzt! Szerezz több bevételt! Légy vonzó! Csábíts! Érezd magad szabadnak! Védd a gyermeked! Légy egészségesebb! Fejleszd magad! Ints búcsút a könnyeknek!
- Tipp: Építs hírlevél adatbázist!
- Szerezd meg a vásárlód nevét, címét, telefonszámát. Később tudj meg róla még többet. Minél jobban ismered, annál hatékonyabban adhatsz el neki a későbbiekben is.
- A vásárlóid listája az egyik legértékesebb eszközöd. A potenciális növekedésed, és az egyre gyarapodó bevételek az adatbázisodra épülhetnek. Vétek lenne ezt a lehetőséget nem használni!
- Tipp: Ne állj meg az első eladások után!
- Készíts tervet, hogyan bírhatod újra és újra vásárlásra a vevőidet!
- Küldj rendszeresen hírlevelet, adj személyreszabott ajánlatokat, tarts időszakos kedvezményeket, küldj prémium ajánlatokat, vezess be törzsvásárlói programokat! A cél, hogy a vásárlók visszatérjenek hozzád!
- Tipp: Segítsd a SEO-t és hozz létre külön oldalt a kuponoknak!
- Hozz létre egy aloldalt a webshopodban, ahol a kuponjaid és kuponkódjaid elérhetőek! Csak erre az aloldalra helyezd el a kódokat!
- A kuponok aloldalára tegyél egy feliratkozó űrlapot, vagy egy linket, ami a feliratkozó oldaladra viszi a látogatót.
- A feliratkozásnál megjelenő üzenet szólhat arról, hogy amikor akció lesz a webshopodban, értesíted majd a látogatót.
- De hogyan segíted ezzel a SEO-t? Ha a keresőkben kutatnak a webshopod után, és beírják a webáruházad nevét és a kupon kulcsszót, ez az kuponos aloldal jelenik meg a keresőkben. Ha pedig rákattintanak a hivatkozásra, feliratkozhatnak a hírleveledre, és megnyílik előtted az út, hogy végigvezesd őket az értékesítési tölcséreden.
- Tipp: Ne hagyd, hogy a vásárló elhagyja a kosarat!
- Amikor a vásárlód már a pénztárfolyamatnál jár, és kitöltötte az adatait is, ne vond el a figyelmét semmivel! Ha itt ajánlasz neki kupont, azzal azt kockáztatod, hogy nem fejezi be a vásárlást, és elkezdi a kupont keresgélni.
- Kupont inkább a termékoldalnál ajánlj, még az előtt, hogy a terméket a kosárba helyezi. Erre megvannak a megfelelő eszközök és modulok.
- Tipp: Adj kupont, de ne túl gyakran!
- Ha rendszeressé, kiszámíthatóvá válsz, az nem csak a hétköznapokban válhat a hátrányodra, hanem az üzleti életedben is. Ha a vevőid folyton a kuponjaidra várnak, mert tudják, hogy rendszeresen számíthatnak rá, leszoktatod őket arról, hogy teljes áron vásároljanak nálad.
- Mindig tartsd szem előtt, hogy a kupon célja vagy az, hogy visszatérjenek hozzád, és újra vásároljanak, vagy az, hogy többet költsenek a webshopodban.
- Tipp: Felejtsd el a rossz vásárlókat, és törődj a jókkal!
- A rossz vásárlók problémásak, ritkán vásárolnak és gyakrabban küldik vissza a megrendelt termékeket.
- Gyakori kuponosztogatással főleg rossz vásárlókra tehetsz szert. A rossz vásárlókat pokoli nehéz jó vásárlóvá változtatni.
- A jó vásárlók gyakrabban vásárolnak, kevesebb terméket küldenek vissza. Nekik érdemes kiegészítő termékkel vagy egyéb szolgáltatással kedveskedni.
- Fókuszálj jó vásárlókra, hogy a marketingterved fenntarthatóbb legyen, hogy az ügyfeleid elégedettebbek legyenek, és hogy magasabb bevételekre tehess szert!
- Tipp: Figyelj a rendeléstörténetedre!
- Ha azt látod, hogy bizonyos termékekből egy darabot vesznek, de méretéből, típusából, jellegéből fakadóan vásárolhatnának belőle többet is, a legközelebbi megrendeléskor buzdítsd arra a vásárlót, hogy kuponért, kedvezményért cserébe vásároljon még egy, vagy több terméket!
- Példák: Rendelj még egy tusfürdőt, és a következő vásárláskor 25% kedvezményt adunk. Vagy rendelj két terméket, és a másodikat X százalék kedvezménnyel veheted meg!
- Tipp: Csábítsd vissza a régebbi vásárlóidat!
- Ha azt látod, hogy bizonyos vásárlók már jó ideje nem vásároltak nálad, ideje újra kapcsolatba lépni velük. Küldj nekik hírlevelet, és egy kupont, amelyet kedvezményes vásárlásra fordíthatnak!
- Ha nem térnek vissza, egy általad meghatározott idő múlva küldj egy újabb hírlevelet egy újabb, nagyobb kedvezményt tartalmazó kuponnal!
- Példa 30 nap elteltével 15 %-os kupont, 60 nap elteltével 20%-os kupont, 90 nap elteltével 25 %-os kupont küldj!
A kuponozás önmagában nem marketingtevékenység, viszont egy nagyobb, részletesebb marketingerv részeként hatékony eszköz lehet a kezedben. Sok vállalkozó ott rontja el a kuponozást, hogy megelégszik a kuponos akciók kezdeti eredményével, és elégedetten hátradől, ahelyett, hogy egy továbbgondolt terv részeként tekintene rá, és arra használná az ilyen jellegű kampányokat, hogy visszatérő vásárlókat szerezzen.
Egy kampány megtervezésénél és kivitelezésénél ne arra összpontosíts, hogy mennyi időt kell ráfordítanod, hanem arra, hogy mekkora a befektetésed a kampányba, és mit kell még tenned, hogy optimálisan megtérüljön.
Ha megfontolod és megfogadod a tanácsainkat, újabb lépéseket teszel a siker útján, és a webshopod még sokáig okoz örömet neked és a vásárlóidnak.
Kihagytunk valamit? Ötleted van még a kuponok minél hatékonyabb felhasználására? Írd meg nekünk!