A sikerre nincs egyértelmű recept. A sikeres emberek nem sikerformulák miatt lesznek sikeresek. Példák vannak. Meg ötletek. Illetve képességek, amelyeket el kell sajátítani.
6 olyan tulajdonság, szokás következik, amelyeket ha elsajátítasz, vállalkozóként sokkal könnyebben nézhetsz majd szembe az előtted álló kihívásokkal.
1. Kitartás
Arianna Huffingtont (talán nem véletlenül cseng ismerősen a neve) számtalanszor elutasították, amikor második könyvét szerette volna kiadni. 23 éves volt amikor végül kiadták, de előtte 36 kiadó utasította el. De Arianna nem adta fel.
2003-ban indult a kaliforniai kormányzóválasztáson, azonban alig 1-2%-nyi esélye volt a győzelemre a közvéleménykutatások alapján, így kiesett.
Viszont felismerte, hogy mekkora lehetőségeket rejt az Internet. 2 évvel később elindította a HuffingtonPost.com oldalt, amelyet később az AOL 2011-ben 315 millió dollárért vásárolt meg.
A Huffington Post az egyik legnagyobb online hírportállá nőtte ki magát, és gyakran magyarországi lapok is hivatkoztak a cikkeire. Ezért is lehet ismerős a név.
“Anyukám azt mondta, hogy a hibák csak a sikerhez vezető lépcsőfokok.”
Arianna megértette, mennyire fontos a kitartás. Egy sikeres vállalkozó tudja, hogy a hibák, a kudarc, és az elutasítás nem annak a jele, hogy fel kell hagyni a vállalkozással, hanem leckék, amelyekből tanulnunk kell, hogy haladhassunk a céljaink felé.
Hibák nélkül nincs fejlődés, fejlődés nélkül nincs siker. Az akadályok, a kudarcok, a rossz ötletek csak a fejlődést szolgálják.
2. Önfejlesztés és folyamatos tanulás
Elon Musk a SpaceX és a Tesla vezetője, a PayPal megalkotója gyorsan tanul. Egy interjúban, (http://www.esquire.com/news-politics/a16681/elon-musk-interview-1212/) elmondta, hogy mielőtt belevágott a SpaceX projektbe, a lehető legtöbb szakkönyvet elolvasta, hogy megtanulja, hogyan kell rakétát építeni.
“Azt hiszem, a legjobb tanács: folyamatosan törekedj arra, hogy jobb legyél, és folyamatosan kérdőjelezd meg amit teszel.”
Elon nagy tapasztalatot halmozott fel a PayPal és a Tesla sikereivel, de mindezek ellenére tudta, hogy tanulnia kell a rakétákról és a hajtóművekről, ha hozzáértő vezetője akar lenni egy űrhajós vállalatnak.
A sikeres vállalkozók arra törekszenek, hogy többet tanuljanak. Fel kell ismernünk tehát, hogy nem az számít, hogy jelenleg mennyire sikeresek vagyunk, és mekkora a tudásunk, mert mindig tanulhatunk, és mindig fejlődhetünk. Nem csak szakmailag, de emberileg is.
Tipp: Olvass többet, nézz meg minél több videót, olyan témakörökben, amelyek segítenek, hogy sikeresebbé tedd a vállalkozásod! Szánj minden nap időt a fejlődésre, hogy minél sikeresebb és elismertebb legyél!
3. Kockázatvállalás
Bill Gates kockára tette a jövőjét, amikor elhagyta a Harvardot (mindössze 20 éves volt), hogy megalapítsa a Microsoftot.
Bill Gates’ egy könyvében, a “Business @ the Speed of Thought: Using a Digital Nervous System-ben így beszél a kockázatvállalásról:
„Ahhoz, hogy nagyot nyerj, nagyot kell kockáztatnod. A nagy tétek nagy bukásokhoz is vezethetnek, és nagy sikerekhez is. Ma, visszatekintve könnyű azt hinni, hogy a Microsoft sikere szükségszerű volt. De akkoriban megtettük a nagy téteket, annak ellenére, hogy a legtöbben azt gondolták, az első pc-szoftvercég bukni fog.”
(http://www.thisisyearone.com/bill-gates-on-big-risks/)
“Az üzlet egy pénzjáték néhány szabállyal és sok kockázattal.”
Tedd fel magadnak a kérdést:
Mitől tartasz a leginkább? Mit félsz megtenni, ami magában rejti a lehetőséget, hogy a vállalkozásod növekedésnek induljon, és eljuss oda, ahová szeretnél?
Tölts több időt olyan emberekkel, akik bátorítanak, hogy kiléphess a komfortzónádból, és több kockázatot merj vállalni az üzletben, és kerüld az olyanokat, akik a bukásodban hisznek!
4. Vezetői képesség
Howard Schultz vezetői képessége segített gyorsan talpraállítani a Starbucksot, amikor a cég 2008-ban, a világválság idején a csőd szélére került. Egy videóinterjú (https://www.youtube.com/watch?v=K1WmackWSQY) legemlékezetesebb momentuma, amikor a vezetői képességekről beszél: „…a vezetőknek határozottnak kell lenniük, és anélkül is készen kell állni egy döntés meghozatalára, hogy nincs mindenről elegendő információ…”
“A vezetői képesség pénzneme a megbízhatóság, szavahihetőnek kell lenned. Ne mutasd magad sebezhetőnek, de vannak pillanatok, amikor bizony meg kell osztanod az emberekkel, hogy mi nyomja a lelked. Időnként ne félj megmutatni azt, hogy ki is vagy!”
A vezetői képesség tehát határozottságot jelent, és a képességet, hogy véghez vigyél olyan dolgokat, amelyek a vállalkozás fejlődését és növekedését szolgálják.
Ha vannak alkalmazottaid, akkor vezetőnek lenni azt is jelenti, hogy el tudod magyarázni, egy döntés miért és hogyan születik meg.
Amit már ma elkezdhetsz, hogy jobb vezető legyél: vállalj felelősséget és légy kezdeményező!
5. Kreativitás
Amikor egy vállalkozás ötlete megszületik, nem elég a kitartás, és a jó üzleti terv, kreatívnak is kell lenni. Nagyon valószínű, hogy amit éppen kitalálsz, már megszületett másvalakinek a fejében is. Sőt, lehet, hogy le is védette az ötletet.
Viszont egy kis ötletességgel, néhány trükkel és új üzleti modellek segítségével forradalmasíthatod a régi ötleteket, hogy amit csinálsz, vonzóvá váljon az ügyfeleid számára.
Az ötletek és az innováció sikerre vihetnek, és hatalmas bevételt érhetsz el általuk.
“A képzelőerő fontosabb, mint a tudás.” – Albert Einstein
6. Szenvedély
Az egyetlen szó, ami a legjobban leírja, hogy mire van szükség egy vállalkozáshoz: SZENVEDÉLY:
- Van valami, amin újra és újra tudsz dolgozni, anélkül, hogy beleunnál?
- Van valami, amit aludni sem hagy, mert nem tudtad befejezni?
- Van valami, amit létrehoztál, de fejleszteni akarod, és egyre jobbá és jobbá tennéd?
- Van valami, amit igazán élvezel, és úgy érzed, egész életedben tudnál foglalkozni vele?
A szenvedély és a motiváció bizony komolyan meghatározza, hogy mennyire lehetsz sikeres egy vállalkozásban.
Szeresd, amit csinálsz, csináld, amit szeretsz!
Az elégedettséged, a pénzügyi gyarapodásod mind annak a munkának és szenvedélynek az eredménye, amit beleteszel a vállalkozásodba. Ha nem szívesen foglalkozol vele, és csak ímmel-ámmal teszel meg bizonyos lépéseket a siker érdekében, könnyen lehet, hogy az érdektelenség a vállalkozásodat is kudarcra ítéli.
Persze nem kell mindezeket a tulajdonságokat még ma átvenni, csak azokat, amelyekkel azonosulni tudsz. Még ha nem is mindenki ezekkel a tulajdonságokkal és képességekkel születik, a legtöbb mégis elsajátítható.
Sikerre fel!